13 juny COMUNICAT: TRÀNSIT DE CAMIONS PER LES AUTOPISTES
Darrerament el sector del transport observa que, cada cop més, és culpabilitzat i criminalitzat pels accidents i retencions a les autopistes, i especialment l’AP7.
Davant aquesta situació, que pretén justificar la imposició de més restriccions als camions i obrir de nou un debat sobre la necessitat de tornar a fer de pagament l’ús d’aquestes vies, la nostra Federació vol manifestar el següent:
- Era evident que la finalització dels peatges faria incrementar l’ús de les autopistes, i malgrat que les Administracions eren coneixedores no van fer res, i fins i tot ara, després d’un any, encara estan fent obres per condicionar els antics peatges troncals, no han incrementat la capacitat de les àrees de servei o programat un seguit d’accions per fer-les més permeables, fent accessos i sortides per connectar-les millor amb la resta de vies. Tampoc hagués estat de més començar a preveure ampliar amb un tercer carril els trams on no tenim alternativa al no haver-se fet la transformació de les carreteres nacionals en autovies.
- Si tenim molt trànsit pesat a les autopistes no ens pot sorprendre, doncs els camions tenen prohibit circular amb caràcter general per les carreteres nacionals doncs es va considerar que eren vies perilloses i varen obligar al trànsit pesat a circular per autopistes encara de peatge. Així doncs, el trànsit de camions va incrementar-se amb anterioritat a la fi dels peatges.
- El nostre sector ha vingut històricament denunciant la falta d’inversió en les vies públiques, doncs som els primers que volem carreteres segures i fluides, pel la qual cosa és molt trist observar com se’ns vol assenyalar, perjudicant a través nostre a tot el teixit productiu, pels quals som També cal considerar que posar pals a les rodes del transport suposa dificultar la distribució a la població de bens i productes de primera necessitat i, sobretot de productes frescos.
- És incomprensible que tothom posi el crit al cel per unes retencions, a la sortida o tornada de l’àrea metropolitana de Barcelona, quan el volum de turismes en circulació superava el mig milió. L’estrany hagués estat que no es produïssin, i de fet no eren majors que les que es produïen habitualment abans de la pandèmia.
- El sector del transport negocia des de fa anys amb el Servei Català de Trànsit restriccions en dies i hores concretes, per afavorir les condicions d’ús de determinades vies, però no podem de cap manera acceptar restriccions genèriques que ens facin fora amb independència del grau d’utilització previst a la via que sigui. A fi de comptes els vehicles de transport circulant, ho fan per treballar al servei de tota la societat, doncs el 95% de la mercaderia que precisen la industria, el comerç i els particulars, és distribuïda per vehicles de transport per carretera.
- Per últim, creiem que en moments com els que estem patint, amb uns preus del gasoil i altres elements indispensables pels núvols, que estan provocant una gran preocupació i malestar dins del sector del transport, és totalment inoportuna l’adopció de més mesures de restricció que no siguin prou justificades i adoptades en el marc de les taules de treball entre les Associacions de Transport i el Servei Català de Trànsit, fugint de l’adopció de mesures improvisades i oportunistes.