Transportistes i enginyers creuen que el futur dels vehicles passa per la coexistència de la tecnologia elèctrica, els combustibles nets i l’hidrogen

Transportistes i enginyers creuen que el futur dels vehicles passa per la coexistència de la tecnologia elèctrica, els combustibles nets i l’hidrogen

Una vuitantena de persones ha assistit avui a la jornada ‘El futur del transport a Tarragona’, organitzada per FEAT i Enginyers Tarragona i amb la participació d’experts i representants d’empreses tecnològiques.

La Federació d’Autotransport de Tarragona (FEAT) i el Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Tarragona (Enginyers Tarragona) han exposat avui en una jornada de debat els reptes tecnològics als quals s’enfrontarà el sector en els propers anys, i han assenyalat les possibles solucions i les alternatives, que passen per l’ús simultani de diferents tecnologies complementàries. Ho han fet en la segona sessió de les jornades ‘El futur del transport a Tarragona: transport i tecnologia’, que s’ha celebrat al Seminari de Tarragona amb la participació d’una vuitantena de persones entre assistents, experts en enginyeria, representants d’empreses tecnològiques i transportistes.

El transport eficient i eficaç per carretera de persones i mercaderies al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre no seria possible sense l’evolució tecnològica constant aplicada al món del motor, les carrosseries i els combustibles. L’evolució de les necessitats de la ciutadania i els reptes que planteja una societat cada vegada més globalitzada i tecnificada fan que el sector s’enfronti a grans desafiaments. Per aquest motiu, el president de FEAT, Joaquim Riudeubas, ha manifestat que “seguint les directrius europees, ens preocupa que el 2035 ja no es puguin vendre vehicles de transport que funcionin amb motor de gasoil, quan tan sols a Tarragona hi ha una flota de més de 4.000 vehicles amb motor de combustió interna entre camions, autobusos i taxis”. 

Riudeubas ha afegit que “un camió elèctric és inassumible per a una petita i mitjana empresa, triplica el cost d’un camió actual, i per tant, pot haver-hi un daltabaix en el sector. Afortunadament, tenim alternatives com els combustibles nets que no provenen del petroli i això ens dona més esperances. Pel que fa a l’hidrogen, ara tenim un problema amb la no homologació de vehicles a Espanya”. Segons el president de FEAT, “volem salvar el planeta, que és de tots, i per fer-ho cal revertir les emissions a partir d’aquests vehicles impulsats per noves tecnologies i hem de fer els menys quilòmetres possibles, per la qual cosa cal millorar molt les infraestructures i ampliar els diferents tipus de punts de recàrrega”.

Per la seva part, Joan Gabriel Talarn, degà del Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Tarragona, ha destacat que “cada sector productiu tindrà la seva tecnologia, però encara estem a l’inici del desenvolupament d’aquestes noves tecnologies, i els propers anys seran clau per acabar definint si s’imposa el vehicle elèctric o si l’hidrogen acaba sent un vector fonamental per al sector del transport”. 

Talarn ha afegit que “un problema important ara mateix és el cost dels vehicles de transport elèctrics i d’hidrogen en comparació amb els actuals de combustible fòssil i, per tant, esperem que la tecnologia evolucioni i faci que es redueixin els costos, i que la normativa s’acabi ajustant, per tal de donar un impuls a aquestes noves tecnologies. Cal un suport de l’administració pública amb ajuts econòmics i regulació normativa per poder fer la transició”. 

La sessió d’avui ha comptat amb les intervencions d’Enric Vidal, professor d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica de la Universitat Rovira i Virgili; Jorge Ríos, CEO d’Etecnic Movilidad Eléctrica; Isaac Justícia, director de l’oficina tècnica de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya; Francisco Rosa, gestor de comptes en negocis amb empreses de Repsol; Xavier Ribas, director d’Evarm; Javier Lavernia, CEO de Tecnovelero, i els representants de les marques fabricants de vehicles Iveco (Juan Carlos Martín), Mercedes (Miquel Roca) i Renault (Pedro Mayorga). La primera sessió de les jornades s’havia celebrat al mateix espai el passat 19 de març. Aquesta iniciativa ha tingut el suport del Departament de Territori de la Generalitat.